2015 er over og vi er allerede godt inne i 2016. Selv syntes jeg de tre første månedene dette året har gått uhyrlig fort og jeg er allerede fullt klar over at resten av året kommer til å skli forbi og plutselig være over. Derfor, som den markedsføringsstudenten jeg er, har jeg bestemt meg for (og fått i oppgave av min foreleser Anastasia) å dele noen mine tanker rundt markedsføringstrender man burde ha på plass i løpet av året.
Big Data
I året som kommer vil flere ta i bruk Big Data. Dette tillater at informasjon kan lagres og brukes i sanntid som de skapes. Med egne programmer som behandler store mengder data får bedrifter mulighet til å selv samle inn relevant informasjon og kan dermed raskere ta i bruk informasjonen som gjør at det operasjonelle utnyttelsespotensiale blir større. Grunnen til det er nettopp at bedriften selv sitter på informasjon og ikke trenger å kjøpe den, som gir mulighet til å endre diverse atferdsmodeller/markedsaktiviteter forløpende baserer på kundeatferd. Her er marketing automation interessant å nevne ettersom informasjonen som blir hentet inn kan brukes til å utføre automatiserte handlingsregler. Dette kan for eksempel være et pop-up vindu med en chat som dukker opp hver gang noen besøker din eller eller sender en mail når noen besøker din bedrifts nettsider. Dette gjør det lettere å kontakte den potensielle kunden på et riktig tidspunkt og det vil heller ikke føles som et cold-call for personen som representerer bedriften.
Content marketing (Innholdsmarkedsføring)
Bruken av content marketing har økt i det siste og blir i større grad brukt som en strategisk aktivitet. Content marketing handler om å skape et digitalt innhold som er tilpasset en spesifikk målgruppe som setter pris på dine annonser fordi det oppleves som mer nyttig og relevant før prospektet havner i en eventuell kjøpsposisjon. Ved å gjøre dette kan man oppnå hele 70% flere leads. Slik markedsaktivitet kan ha utgangspunkt i Big Data som bedrifter enten anskaffer selv eller kjøper av aktører som innehar slik informasjon. Det er viktig at innholdet er utformet og spredd på en hensiktsmessig måte slik at aktiviteten fungerer best mulig. Google er et godt eksempel på en bedrift som samler inn informasjon for å dele den med bedrifter som ønsker å benytte seg av annonserings-tjenesten AdWords hvor hver enkelt bedrift kan nå ut til målgrupper som passer deres produkter eller tjenester. 9 av 10 kjøpsprosesser starter på Google og det er derfor viktig å være synlig på søk.
Dele budskap via video
Å vise en video med et skapt budskap skaper gode verdier for enhver bedrift. Mange mennesker syntes videoer er interessante og fungerer dermed godt til å engasjere potensielle kunder til aktivitet. Ved å lage en video har man en ypperlig mulighet til å vise det visuelle og legge til lyd for å skape en unik følelse ved et produkt eller tjeneste, i tillegg til at det kan brukes på mange forskjellige plattformer. Slike video-annonser kan for eksempel bli vist på Youtube hvor man kan tilpasse seg etter målgrupper. Et av Facebooks målsetninger er å bli den ledende som internettets beste videospillende plattform for å illustrere viktigheten av dette punktet.
Være tilgjengelig på mobil/Kundereise på flere plattformer
Først og fremst, noe alle burde ha fått på plass i løpet av 2015 og i hvert fall ha begynte å tenke på i 2016 er responsive nettsider, som er nettsider som fungerer både på PC og mobil. I et marked som kontinuerlig opplever endringer er man nødt til å kunne møte kunden der han/hun vil møte deg og ikke hvor du ønsker at du som bedrift kan møte kunden. Man er nødt til å tilpasse den digitale hverdagen slik som kunder og brukere av tjenesten vil ha det. En annen grunn til at det er viktig å være tilgjengelig på flere plattformer er at én kundereise kan skje på flere plattformer. Tidligere erfaring viser at mange først gjør et søk fra mobil og deretter fullfører kjøpsprosessen på PC. Slik atferd er vanskelig å måle og kan by på vanskeligheter fordi man ikke har en helhetlig forståelse av hvor mye man tjener tilbake på annonseringskonstnadene.
————————————————————————————————————————
Kilder:
http://blogg.markedspartner.no/7-trender-innen-digital-markedsforing-i-2016
https://www.markedsheltene.no/innsikt/trender-digital-markedsforing-2016/
http://www.arego.no/blogg/digitale-trender-2016
Veldig bra innlegg Petter.
Jeg tror også content marketing blir en veldig populær form for markedsføring i år. Vi ser allerede nå at mange bedrifter har kastet seg på denne trenden, og jeg tror ikke det vil stoppe. Jeg personlig er veldig lei vanlig tv-reklame og rene produktannonser, og det er i svært få tilfeller jeg klikker på de. Jeg er da mye mer begeistret for innholdsmarkedsføring, da jeg selv får noe igjen for innholdet bedriften har produsert. Jeg tviler på at jeg er alene om dette.
Takk for kommentar Kjetil! Jeg kunne ikke vært mer enig i at tradisjonell markedsføring er kjedelig og lite effektiv. Jeg gleder meg til å se hva fremtiden byr på 🙂