Google Online Marketing Challenge (GOMC) er en konkurranse for studenter som arrangeres årlig av Google. Konkurransen går ut på å skape best mulig resultater i Googles annonseplattform AdWords. Studentene som deltar i konkurransen mottar $250, som brukes til å markedsføre en valgfri bedrift over maksimalt 31 dager. Evalueringen av resultatet i konkurransen skjer via to rapporter. En rapport som skrives før selve kampanjen starter (Pre-Campaign Report), og en rapport etter at kampanjen er avsluttet (Post-Campaign Report). Disse rapportene har jeg lagt ut under “Google Online Marketing Challenge” fanen i menylinjen.
Etter samtaler med flere bedrifter kom gruppen min frem til at vi ville representere Morgenlevering. Morgenlevering er en bedrift som tilbyr leveranse av frokostprodukter, samt andre relaterte produkter, hjem tidlig om morgenen. Grunnene til at vi valgte nettopp Morgenlevering var at bedriften var relativt nyetablert, manglet kjennskap i områdene de opererte og at markedet for matleveranser begynte å skyte fart, hvor stor konkurranse blant etablerte aktører gjorde oss enda mer interessert.
Pre-Campaign rapporten inneholder:
Oversikt av klienten
Profil av klient
Markedsanalyse
Nåværende markedsføring
Konklusjon
Forslag om AdWords stategi
Post Campaign rapporten inneholder:
Overordnet sammendrag
Oversikt over kampanjen
Utvikling av kampanjestrategi
Nøkkelresultater
Konklusjon
Fremtidige anbefalinger
Refleksjon over hva man lærte